SENSE OF PLAYFULNESS

 

 De training is geschikt voor dansers/acteurs/ makers/performers. De training biedt concrete handvatten in het werken vanuit fysieke improvisaties gericht op het compositorisch denken. Het is een wijze van werken om vanuit het fysiek op zoek te gaan naar betekenis in spel en beeld . Het plaats je ruimtelijke waarneming volledig in het moment en verlicht je van de druk om alles vanuit jezelf te moeten bedenken. Het helpt je te leren vertrouwen dat het er al is . Dat je het laat ontstaan in plaats van te willen dat het ontstaat. Het opent mogelijkheden  Viewpoints leidt je naar een groter bewustzijn, wat leidt naar meer keus en dat biedt meer vrijheid. Het traint je flexibiliteit om alles om je heen te registreren zonder direct zaken in te delen in bruikbaar of niet. Door losse opdrachten vul je je artistieke rugzak waardoor je bewust actieve keuzes kunt maken. klik voor informatie over de grondleggers

Wat is Viewpoints?

Viewpoints komt oorspronkelijk uit de dans en is door Anne Bogart en Tina
Landau vertaald naar het werken binnen theater.

Het geeft richting in het werken rondom begrippen waar je als dans en
theatermaker mee te maken hebt;

*TIJD & RUIMTE*

Trainen en werken vanuit de Viewpoints laat een groep spontaan en intuïtief
functioneren. Het biedt de mogelijkheid om vanuit deze werkwijze krachtig
en theatraal werk te genereren. Het ontwikkelt flexibiliteit, articulatie,
kracht in de beweging en maakt het samenspel echt mogelijk.

***

In Nijmegen zijn Marianne Hermans (artistiek leider van Spaanse Peper) en ik een groep aan het bijeenbrengen die 3 x per jaar met elkaar traint. De 4de is in de planning!

zaterdag 7 oktober – vrijdag 15 december – vrijdag 2 maart van 11:00 tot 17:00

waar:  Het danslokaal Honigcomplex Nijmegen

Meedoen? zend een email naar info@spaansepeper.nl

Je kan contact met mij opnemen mocht je binnen je eigen groep in jouw stad een training willen ontvangen; je kunt mij altijd bellen / mailen omtrent mogelijkheden.

mail naar judith@judka.nl / 0610502313

**** werken met viewpoints vindt dit jaar plaats o.a op de Hogeschool voor de kunsten Utrecht tijdens PLAYTIME aan 3de en 4de jaars studenten & Aan de docenten en dansers van de Lucia Marthas institute for performing arts. Je kan contact met mij opnemen voor informatie betreffende deze werkwijze. Meer info vind je onder kopje viewpoints via de homepage.

Foto © Maarten Tromp

 

 

 

 

 

 

 

 

Comments
4 Responses to “SENSE OF PLAYFULNESS”
  1. judith schreef:

    Dit is een hele leuke training, viewpoints, leerzaam , hard werken , inzichtelijk voor speler. uit je hoofd naar bewust aanwezig zijn op de spelvloer,een aanrader ! Groet Judith

  2. Therese Frankenhuis
    at Utile Dulci T&C

    Ik kan als eerdere deelnemer deze training aanraden aan iedere acteur die wil werken vanuit een verhoogd bewustzijn en daarmee niet alleen een betere speler is maar ook een betere medespeler. Bovendien is het gewoon leuk.

  3. Hetty schreef:

    Een heel fijn trainingsweekend achter de rug in Den Bosch! : uit je hoofd, in je lijf en blijven reageren op dat wat zich aandient. Dit leverde prachtige beelden op en bijzondere scenes. Heerlijk om weer eens twee dagen te mogen ervaren en leren. Ik wacht op nieuwe data ; -)

  4. Vorig weekend heb ik een training Viewpoints gedaan bij Judith Bruynzeels in Den Bosch.

    Ik had al eerder van Viewpoints gehoord en kort in mijn dansacademietijd er eens mee kennis gemaakt, maar lang geleden en alle stof was behoorlijk weggezakt.

    Ik ben zelf dansmaker en bewegingsdocent en ben onlangs mijn eigen contactimprovisatie groepen gestart hier in Den Bosch en het leek me heel zinvol deze training te doen, voelde gewoon dat ik dat moest doen.

    Dit gevoel bleek helemaal juist te zijn! Ik kreeg gigantisch veel handvatten en input voor zowel mijn dansexpressie/impro lessen als voor mij als dansmaker. Vond het heerlijk hoe Judith concreet oefeningen en opdrachten aandroeg waar wij zelf als makers mee aan de slag kunnen in ons eigen werkveld, op onze eigen manier.

    Ook was het heel fysiek en pikte je alles op, kreeg alles een plek, puur door te ‘doen’! Wat heerlijk was voor mij als danser. Uit het hoofd en in het lijf, fantastisch!

    De dagen waren fysiek best pittig en je krijgt veel prikkels: informatie, voelen, doen, zintuiglijk werken, openstaan voor je medespelers. Je bent steeds aan het absorberen, luisteren, kijken, doen, voelen, voeden, reageren, oplsaan.
    Maar het was het zonder enige twijfel dubbel en dwars waard!

    Zou het alle collega-dansmakers, theaterdansers en collega-dansdocenten en ook theaterdocenten aanraden.

    Dank Judith voor het enerverende, enthousiastmakende, inspirerende en toffe weekend!

    tot ziens!
    groetjes Maaike Ebben
    (Puur Dans)

